martes, 24 de marzo de 2009

Segon concert del cicle "I es fan dir crítics!"

“I es fan dir crítics!”. Un suïcidi musical


Contravenint el tòpic que diu que tots els qui escriuen sobre música són en realitat músics frustrats –o, per contra, duent-lo fins a les últimes conseqüències–, un grup de periodistes musicals compartiran escenari amb músics professionals. Sota el títol de “I es fan dir crítics”, Robadors 23 engega un cicle, el darrer dimarts de cada mes, en què acreditats crítics de tots els gèneres i publicacions encapçalaran una banda completada amb músics sovint objecte de la seva ploma. A l’altre cantó, un altre músic professional farà de crític i s’ocuparà de ressenyar l’esdeveniment. El món a l’inrevés per un dia en un cicle tant únic com suïcida.


Olga Abalos, Javier García, Arnau Sala, Agustí Fernández

Robadors 23 (C/ Robadors, 23)

Dimarts 31 de març. 20.45h.

Entrada lliure


Biografia d’Olga Ábalos


La culpa de tot la té la meva mare que em va apuntar al Conservatori de Música de Terrassa amb la intenció que la nena toqués el piano o el violí. Però a lanena se li va posar entre cella i cella que volia un saxo... i tossuda ella, el va tenir. I com no podia ser d'una altra manera sent de Terrassa, me'l va vendre el mateix Josep Maria Farràs.

Sincerament, encara no sé perquè vaig triar el saxo però resulta que des de llavors que està amb mi.
L'he estimat i l'he odiat. Me l'han fet estimar i me l'han fet odiar. I ara me l'estimo, però hi ha alguns dies en què el tiraria per la finestra. Bé, després de 7 anys al conservatori vaig deixar la música amb la intenció de trobar el meu camí, perduda en l'adolescència i la postadolescència, renegant dels estudis clàssics i la memorització de les escales. Vaig descobrir el grunge, l'indie i la dècada dels 60, que em va flipar tant que encara em flipa. Vaig descobrir el soul, el r'n'b, La Velvet, els Stooges i una cosa anomenada jazz, paraula que curiosament ningú va pronunciar mai durant aquells 7 anys de conservatori, però em sonava perquè sent de Terrassa t'ha de sonar. Com també em sona un tal Tete.

El gener de 1998 comença la segona part. Mentre encaminava els meus passos en el món del periodisme i començava a guanyar-me la vida treballant per portals com 3xl.net i Ritmes.cat després d'uns quants anys intentant ser undergound fent fanzines, una nit de borratxera, no sé com, uns desconeguts amb serrell em van convèncer per a que toqués el saxo en un grup que acabaven de formar: Les Cactus. I vaig tocar amb ells durant uns cinc anys fent versions dels Them, Yardbirds, Remains, Geno Washington i altres hits de l'escena mod. Temps més tard vaig començar a col·laborar amb tot tipus de gent i grups, sempre com a artista convidada. Vaig formar part de La Orquesta de la Muerte del 2005 al 2007. Des de llavors que segueixo fent el que puc. Ara ho faig amb La Banda d'Improvisadors de Barcelona (BîB) i Giulia y Los Tellarini.

Vaig col·laborar durant gairebé 10 anys als portals 3xl.net i Ritmes.cat. També vaig publicar a les desaparegudes AB i a Mujer21. També he fet ràdio local durant uns anys. Actualment col·laboro de fa 4 anys amb la revista JAÇ, i ho faig i ho he fet puntualment amb Nativa, Metropolis Barcelona, Enderrock, Ruta66, GoMag, i Mondosonoro.

JAVIER GARCÍA, contrabaix. Va formar part de la banda de post-rock 12twelve, amb els qui va publicar 4 discos. També va tocar a La Orquesta de la Muerte ¡ actualment toca a La Banda d'Improvisadors de Barcelona.

ARNAU SALA, batería. Membre actiu de Les Aus, Bèstia Ferida i Homenatges, bandes que beuen del rock experimental, la no wave i el sorollisme. Toca habitualment amb Lydia Lunch i és un reconegut activista cultural.

AGUSTÍ FERNÁNDEZ, piano. Bé, ja saps.

sábado, 7 de marzo de 2009

El "Espíritu Musical"

Aquí teniu la crítica del primer concert del cicle "I es fan dir crítics!", a càrrec de Dani Domínguez.

JOAN DÍAZ Piano

FERRAN ESTEVE Bajo

ORIOL ROCA Batería

Robadors 23, 24 de Febrero del 2009, 21 h

Aforo Completo


Ir a escuchar a Joan Díaz y Oriol Roca, en compañía de quien sea, en un enclave como Robadors 23 (uno de los espacios culturales por los que tengo especial debilidad en esta ciudad) siempre es un placer. Más si te invitan a un juego curioso, un divertimento, un carnaval: el crítico criticado por el antes criticado músico... En esta primera edición Ferran Esteve se convertiría en sujeto paciente (objeto directo) de mi crítica.

Una vez llegado a la cita, me sumergí en mi papel de crítico y me dejé invitar a un bourbon en la barra. Allí comencé a intercambiar anécdotas y contemporizar con los presentes: músicos, periodistas, fotógrafos, editores y demás fuerzas vivas de la escena del jazz (...de la cultura?) barcelonesa. A pesar de sentirme encantado con mi recién adquirida personalidad, decidí abstenerme de quedarme en la barra y hablar en los solos de bajo.

Con todas las sillas ocupadas y tras una breve presentación a cargo de Esteve, bajista, compositor y líder del trío, comenzó el concierto. La propuesta escénica era de total confianza, íntima y pública al mismo tiempo, centrada exclusivamente en la expresividad, en tocar por el placer de tocar, por el mero hecho de jugar (play, jouer...), dejando participar a músicos y oyentes en el proceso.

Los dos originales de los que constó el concierto (una revisión del Little Tootie Rootie de Monk y otra de Mood de Carter) se ofrecían como marco amplio y poco restrictivo a la conversación de los componentes del trío, de una manera que a mí se me presentó como evidencia de que ser músico de jazz pasa necesariamente por un compromiso, por lo que Erik Satie llama, en una conferencia del mismo título, el "Espíritu Musical". Una vez adquirido ese compromiso, tanto la inteligente lectura del contexto por parte de Roca, como la intachable conducción armónico-melódica de Díaz, como el ímpetu y la inocencia técnica de Esteve pasan a no existir por separado, y componen un todo que aunque no pudo mantener su homogeneidad a lo largo del breve concierto, sí cristalizó en algunos pasajes. Con un poco más de trabajo, se podría haber conseguido mejores resultados.

Tras los aplausos del respetable, continué con mi labor de periodista y me dejé invitar por otro bourbon mientras compartía más anécdotas, cada vez más subidas de tono...

Al final de la noche, caminando por las nunca vacías calles de Barcelona, algunas preguntas seguían sonando dentro de mi: ¿Por que no hay la misma afluencia de público cuando hay otras propuestas, cuando menos, tan interesantes como esta? ¿Sabían los que llenaron el club que se estaba jugando, el mismo día a la misma hora el Barça-Olympic de Lyon de Liga de Campeones? ¿Por que se llenó esta vez? ¿Quizás por que lo anunciaba Catalunya Radio...? ¿Donde están las llaves de mi casa...?

Dani Domínguez

(fotografies de Joan Cortés i Marc Estrugo)